Logotyp to mała grafika, która ma na celu wyróżnić dany podmiot na rynku. Służy m.in. do budowania przekazu marketingowego. Wolontariat i marketing prawdopodobnie nie są pojęciami, które bezpośrednio ze sobą kojarzymy. Czy w takim razie wolontariat potrzebuje logotypów?
Logotyp to nie tylko marketing, ale i symbol, z którym możemy się utożsamiać, tak samo, jak utożsamiamy się z ideą organizacji czy instytucji na rzecz, których działamy.
Samo zaangażowanie wolontariackie może stanowić część naszej tożsamości. W instytucjach czy organizacjach pozarządowych tożsamość wolontariacka budowana jest na różne sposoby, poczynając od noszenia koszulek z napisem „wolontariusz”, a kończąc na organizacji wydarzeń dedykowanych aktywnie działającym osobom. Inną formą zaakcentowania, o której warto wiedzieć, jest wolontariacki logotyp. Logotypy, czyli graficzne przedstawienia nazw mogą przynosić szereg korzyści. Przykładowo, poprzez swój kształt wskazują na konkretną działalność czy aktywność, jednocześnie ułatwiając identyfikację. Mogą także wpływać na odbiór działań wolontariackich w danej instytucji, akcentując ich profesjonalność.
Tworzenie logotypów wbrew pozorom nie jest skomplikowane i nie musi odbywać się w ramach jednego schematu. Sposobów na ich zaprojektowanie jest wiele.
1. Logotyp wolontariatu nawiązujący do logotypu instytucji.
Logotypy wolontariatu mogą zawierać w sobie element nawiązujący do istniejącego już logo instytucji. Przykładem takiego rozwiązania jest m.in. Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów, gdzie logotyp instytucji składa się z pojedynczej litery U, która nawiązuje do słowa „Ursynów”. Sam logotyp wolontariatu złożony jest z dwóch liter U, które stojąc obok siebie tworzą literę W, nawiązującą do słowa „wolontariat”.
Autor: Paweł Stasiewicz, grafik Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów.
2. Logotyp wolontariatu nawiązujący do nazwy dzielnicy
Logotyp wolontariatu może nawiązywać do nazwy dzielnicy, w której podejmowane są działania wolontariackie. Dzielnica Wola ma tu szczególnie wyraźne pole do popisu. Przykładem jest Wolskie Centrum Kultury, które zdecydowało się oprzeć pomysł na logotyp na grze słów. Pokazuje to, że stworzenie chwytliwego hasła nie tylko sprawi, że zapadnie ono w pamięć, ale także pozwoli w lekki sposób podkreślić istotę wolontariatu.
3. Logotyp wolontariatu zaproponowany przez koordynatora wolontariatu
Zaprojektowanie logotypu nie zawsze oznacza dodatkowe koszty czy zatrudnienie grafików_czek. Wykonaniem logotypu może zająć się osoba pracująca w danej placówce, na przykład koordynator_ka wolontariatu. Za egzemplifikację może posłużyć logotyp przygotowany w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy przez pracownika Biblioteki Macieja Lisaka.
Autor: Maciej Lisak, pracownik Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy.
4. Logotyp wolontariatu jako promocja działań społecznych w dzielnicy
Jedną z korzyści związaną z logotypem jest także wzrost rozpoznawalności danych działań w środowisku lokalnym. Powód ten przyświecał Przemysławowi Skwarskiemu, Koordynatorowi wolontariatu oraz twórcy logotypu w Ośrodku Pomocy Społecznej w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy. Sam Autor wymienił także inny pozytyw płynący z projektu graficznego – ułatwienie dotarcia do innych osób zainteresowanych wolontariatem.
Autor: Przemysław Skwarski, Koordynator wolontariatu Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy.
5. Logotyp wolontariatu nawiązujący do przestrzeni instytucji
Jedną ze strategii tworzenia logotypu może być nawiązanie do samego miejsca, w którym odbywa się wolontariat. Przykładowo, w Bibliotece Publicznej Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy grafika przedstawia książkę. Drugim elementem jest natomiast napis „Wolont(w)ariat”, który, cytując Koordynatorkę wolontariatu, Karolinę Kilar, miał na celu pokazanie, że „wolontariat to działanie, które można wykonywać z pasją, […], a przy okazji pomagania można się także świetnie bawić”.
Autorka: Aleksandra Olesińska, ówczesna pracowniczka działu promocji Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy.
Biblioteka Publiczna Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy również postanowiła oprzeć logotyp na elementach nawiązujących do swojej działalności. Oprócz książek, uwzględniono na grafice okno, które wedle Koordynatora wolontariatu – Marcina Świderskiego, ma symbolizować otwartość na świat oraz inicjatywy. Na logotypie można zauważyć także dłoń reprezentującą niesienie pomocy. Jej liczne barwy mają wskazywać zarówno na różnorodność, jak i przestrzeń na jej docenienie. Biblioteka zdecydowała się umieścić stworzony logotyp między innymi na planszach i koszulkach. Taki zabieg sprawia, że osoby wolontariackie o wiele łatwiej rozpoznać na wydarzeniach. Grafika tego rodzaju nie tylko wzbudza sympatię, ale także jest pomocna w komunikacji zewnętrznej, chociażby podczas prezentowania podejmowanych działań wolontariackich.
6. Logotyp wolontariatu na podstawie odpowiedzi z ankiet
W Dzielnicy Żoliborz natomiast projekt został wykonany przez Helenę Targońską – kierowniczkę Wypożyczalni nr 111 Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy. W proces tworzenia logotypu zaangażowane były także osoby wolontariackie, które za pośrednictwem ankiety mogły wyrazić swoje zdanie oraz zgłaszać pomysły dotyczące projektu.
Autorka: Helena Targońska, kierowniczka Wypożyczalni nr 111 Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy.
7. Logotyp wolontariatu a integracja
Stworzenie logotypu może mieć również charakter zbiorowego działania integrującego w danej placówce. Taka sytuacja miała miejsce w Ośrodku Pomocy Społecznej w Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy, gdzie zaprojektowana grafika została stworzona przez uczestników_czki Środowiskowego Domu Samopomocy przy ul. Rydygiera 3.
8. Logotyp wolontariatu wyłoniony w ramach konkursu
Logotyp może być także odzwierciedleniem bezpośredniego zaangażowania osób, którym bliska jest idea wolontariatu, dzięki czemu w organiczny sposób będzie oddawał charakter działań wolontariackich w danej instytucji. W tym kontekście na podkreślenie zasługują działania Centrum Pomocy Społecznej w Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego m.st. Warszawy. Placówka, pomimo braku stosowania konkretnego logo do promocji wolontariatu stanowi doskonały przykład działania, które może być inspiracją dla instytucji planujących stworzenie wolontariackiego logotypu. W 2021 roku Centrum Pomocy Społecznej w Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego m.st. Warszawy w ramach Partnerstwa z Domem Kultury Śródmieście zorganizowało konkurs pn. „Wolontariat w mojej głowie”, którego celem była promocja idei wolontariatu. W ramach konkursu wyłoniono 15 prac, które zostały zaprezentowane na wernisażu zamykającym wydarzenie. Wystawa prac miała charakter sztuki użytkowej i prezentowała nadrukowane prace na gadżetach, takich jak: torby, parasole, czy koszulki, jednocześnie pokazując wykorzystanie grafik do promocji wolontariatu.
Aby wyświetlić zdjęcia w pełnym wymiarze, prosimy klikać na odpowiednie fotografie w galerii.
9. Logotyp wolontariatu a współpraca między instytucjami
Jeszcze inny przykład pomysłu na zaprojektowanie logotypu zaprezentował Służewski Dom Kultury (SDK), który także opierał się na partnerstwie, tym razem ze Szkołą Podstawową nr 46 im. Stefana Starzyńskiego. Dzieci w ramach Szkolnego Koła Wolontariatu stworzyły logo, które następnie dzięki uczestnictwu w warsztatach w SDK mogły samodzielnie nadrukować na koszulkach. Na odzieży znalazło się także wymyślone przez dzieci wolontariackie hasło: „I LOVE POMAGAĆ”. Oprócz efektu końcowego w formie powstałych form graficznych, podjęta inicjatywa przyczyniła się w znaczący sposób do zintegrowania dwóch instytucji oraz ich wolontariuszy_ek.
Dzięki podobnym działaniom osoby zaangażowane w wolontariat nie tylko mają szansę na integrację, ale także na to, by poczuć się częścią instytucji. Jest to więc prosty i kreatywny sposób na wytworzenie poczucia wspólnotowości.
Oczywiście nie ma nic złego w sytuacji, gdy nie chcemy tworzyć oddzielnego logotypu. Nie jest to wymagane przy organizacji wolontariatu w instytucji. Osoby wolontariackie i bez specjalnego oznaczenia graficznego mogą czuć powiązanie z daną instytucją. Nie zmienia to faktu, że obecność logotypu daje szansę na podkreślenie działań wolontariackich w danej instytucji, co jest pożądane zarówno przez osoby wolontariackie, jak i organizatorów.
Bardzo dziękujemy wszystkim osobom z wymienionych instytucji, które przekazały informacje dotyczące logotypów.
Przygotowała: Julia Różańska
Masz pytanie lub wątpliwości związane z organizacją wolontariatu? Sprawdź ofertę szkoleń dla organizatorów wolontariatu.