Organizacja wolontariatu łączy w sobie wiele różnych tematów i zagadnień. Od aspektów formalno-prawnych po te organizacyjne. Chociaż wolontariat w Warszawie działa i rozwija się coraz prężniej, nadal mogą pojawiać się kwestie budzące wątpliwości i pytania. Wsparcie organizatorów wolontariatu to jeden z kluczowych elementów projektu "Ochotnicy warszawscy", dlatego postanowiliśmy uruchomić cykl podpowiedzi: "Pytanie do eksperta".
Wolontariuszami są osoby o różnych charakterach i różnych motywacjach. Dla koordynatora wolontariatu ważne powinno być to, co wolontariusze myślą o organizacji, w której działają i powody dla których chcą dalej się angażować. Czy istnieją sprawdzone sposoby na dobrą współpracę? Z pewnością! O tym jak uzyskiwać informację zwrotną od wolontariuszy i o budowaniu długotrwałych relacji z ochotnikami opowiada ekspertka ze Stowarzyszenia Interwencji Prawnej - Olga Hilik.
Jakie praktyki organizatora umożliwiają uzyskanie informacji zwrotnej od wolontariuszy i budowanie z nimi długotrwałych relacji?
Otworzenie się na zdanie i potrzeby wolontariuszy jest kluczowe w kontekście wpływu na ich relacje z organizacją. Pozwala to na odpowiednie dobieranie zadań, co gwarantuje rozwój, satysfakcję i generuje korzyści dla obu stron. Buduje zaufanie i więzi dzięki, czemu wolontariusz czuje się częścią zespołu i utożsamia się z organizacją. Wolontariusze są siłą napędową organizacji, mają świeże spojrzenie i naprawdę warto wsłuchiwać się w to, co chcą nam przekazać.
- Najprostsze rozwiązania bywają najskuteczniejsze. U nas sprawdza się rozmowa i bieżące omawianie poszczególnych zadań oraz zwracanie uwagi na sukcesy i trudności po każdym konkretnym działaniu. Pozwala to na skuteczne zgranie się i unikanie ewentualnych nieporozumień pomiędzy organizacją a wolontariuszami. Szczególnie ważne jest to w tandemie prawniczka-tłumacz, gdzie są jasno określone reguły działania.
- W pracy z wolontariuszami bardzo istotne jest wzajemne zaufanie. Jeśli udaje się zbudować więź i wolontariusz ma poczucie bezpieczeństwa, czuje się akceptowany i wie, że może zwrócić się do koordynatora z każdym problemem, istnieje duża szansa, że w trakcie wymiany informacji zwrotnej, powie o wszystkim, co leży mu na sercu.
- Konstruktywna krytyka może pojawić się zarówno ze strony koordynatora, jak i wolontariusza. Zdecydowanie łatwiej jest przyjmować i przekazywać pozytywne treści, co z założenia dodaje sił i chęci do dalszych działań. Wielkim sukcesem jest natomiast poprowadzenie nawet najtrudniejszej rozmowy tak, aby strony miały chęć do zmiany i poprawy.
- Oprócz indywidulanych rozmów służących bieżącej wymianie informacji zwrotnej, raz w roku organizujemy Dzień Wolontariusza SIP, który jest okazją do przeprowadzenia ewaluacji oraz uzyskania informacji zwrotnej dotyczącej współpracy w szerszym gronie – wszystkich pracowników i wolontariuszy.
- Zwracamy się do wolontariuszy o podzielenie się opiniami po wykonaniu zadania, w kwestiach doboru formy realizacji, wspólnie szukamy rozwiązań i cenimy kreatywne spojrzenie. Dzięki temu możemy zobaczyć pewne rzeczy z innej perspektywy.
W Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej staramy się, aby wolontariusze czuli się częścią zespołu i mieli możliwość realizacji własnych pomysłów. Wolontariusze są nieocenionym wsparciem nie tylko dla cudzoziemców, którym pomagamy jako organizacja, lecz także bezpośrednio dla pracowników SIP. Niejednokrotnie, z powodu bariery językowej, bez pomocy wolontariuszy nie bylibyśmy w stanie zrealizować naszych działań, takich np. jak porady prawne. Dzięki wolontariuszom-tłumaczom takich języków jak farsi, paszto, arabski, kurdyjski, francuski czy rosyjski, prawniczki mogą swobodnie porozumieć się z klientem i wyjaśnić wszystkie kluczowe kwestie. Wolontariusze pomagają też prawniczkom w prowadzonych sprawach, dzięki czemu wsparciem możemy objąć większą liczbę osób. Dbamy, aby przydzielane zadania były dostosowane do preferencji i kompetencji wolontariusza.
Odpowiedź przygotowała: Olga Hilik, koordynatorka wolontariatu w Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej, zwyciężczyni konkursu Koordynator Wolontariatu 2021 roku.
Masz pytanie lub wątpliwości związane z organizacją wolontariatu? Napisz do nas!
Wyślij do nas maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., dopisz w temacie "Pytanie do eksperta". Odpowiedź ukaże się w dziale aktualności na naszym portalu, a także w Newsletterze organizatora wolontariatu.