Zaangażowanie wolontariackie jest od wielu lat wykorzystywane w organizacjach kultury i nauki (np. w bibliotekach, muzeach), instytucjach pomocy społecznej (np. ośrodkach pomocy społecznej), organizacjach pozarządowych, religijnych czy w harcerstwie.

Coraz częściej wolontariuszami są młodzi ludzie – dzieje się tak także za sprawą rozwijającego się szkolnego wolontariatu. Mimo rosnącej liczby młodych wolontariuszy problemem wciąż jest to, że w prospołeczne działania angażuje się najczęściej ta młodzież, która po prostu lubi działać i zawsze jest jej wszędzie pełno.

ddw 5 grudnia paca 12

Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, w ramach różnych odsłon programu „Kto na ochotnika? Szkolne programy wolontariatu” często zadawała sobie pytania: Jak docierać do tych jeszcze niezaangażowanych? Jak być otwartym na możliwości i potrzeby tych, którzy do tej pory w żadne działania się nie włączali? Co zrobić, by wolontariat trwale i efektywnie zakorzenił się wśród młodych ludzi oraz by stanowił dla nich atrakcyjną propozycję systematycznego (nie tylko akcyjnego) zaangażowania?

Wieloletnie doświadczenie CEO w upowszechnianiu aktywnej edukacji szkolnej poprzez działanie na rzecz najbliższego otoczenia oraz roczna współpraca ze szkołami warszawskimi tworzącymi własne strategie szkolnego wolontariatu (program „Kto na ochotnika. Szkolne programy wolontariatu” był realizowany w ramach projektu wolontariatu miejskiego „Ochotnicy warszawscy”) zaowocowały powstaniem praktycznych narzędzi, materiałów edukacyjnych dla nauczycieli i uczniów przydatnych tak podczas inicjowania wolontariatu w szkole, jak i w rozwijaniu istniejących już w szkole formuł w taki sposób, by angażowały one coraz większą grupę uczniów i uczennic w systematyczne działania na rzecz rówieśników, społeczności szkolnej i szkoły oraz najbliższego otoczenia.

 

mdw targi 2

Wskazówki te zebrane zostały w publikacji dostępnej w wersji online w bazie wiedzy Ochotników Warszawskich. Wszystkie zostały dostosowane do nowego prawa oświatowego. Są one też odpowiedzią na bieżące, realne potrzeby uczniów i nauczycieli.

Oprócz publikacji opracowano także:
• plakaty organizacyjne (m.in. Kalendarz; Harmonogram; Tablica informacyjna szkolnego wolontariatu; Kodeks wolontariusza; Tablica motywacyjna)
• indywidualne i zespołowe karty pracy wolontariusza (Kodeks wolontariusza i wolontariuszki; Jak wspólnie stworzyć kontrakt? ;Ważne daty. Kalendarz szkolnego wolontariatu; Co robimy? Harmonogram szkolnego wolontariatu; Dlaczego jestem/chcę zostać wolontariuszem/wolontariuszką?; Nasze obawy i oczekiwania; Co nas łączy? (karta diagnozy wspólnych celów); Indywidualna karta działania; Zespołowa karta działania; Techniki przydatne do oceny działania; Co mi daje wolontariat?; Aktywne metody zdobywania informacji; Drzewo diagnozy; Pressroom. Tworzymy prasówkę o szkolnym wolontariacie; Drzewo pomysłów... na prezentację).

Plakaty i karty można pobierać i drukować ze strony, by uzupełniać na bieżąco (indywidualnie lub zespołowo) i wpinać do segregatora. Zachęcamy do tego, by każdy wolontariusz gromadził w ten sposób ważne informacje o swoim zaangażowaniu w szkolny wolontariat.

mdw targi 17

Materiały w wersji papierowej Centrum Edukacji Obywatelskiej udostępnia warszawskim szkołom. Kontakt w tej sprawie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zespół „Kto na ochotnika. Szkolne programy wolontariatu”, Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Zdjęcia: Centrum Edukacji Obywatelskiej.