“Ochotnicy warszawscy” w szkołach to bogata oferta wsparcia nauczycieli - opiekunów szkolnych szkół wolontariatu, w ramach której zapewniamy indywidualne doradztwo, otwarte webinaria tematyczne dla nauczycieli oraz lekcje on-line i wirtualne festiwale dla uczniów i uczennic zainteresowanych ideą wolontariatu. Z warszawskimi szkołami współpracujemy już od 2016 roku.


W czerwcu zakończyliśmy kolejny cykl wsparcia, podczas którego kompleksowym programem objęliśmy 12 stołecznych placówek:

  1. V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego (Śródmieście)
  2. Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. "Kolejówka"Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. "Kolejówka" (Ochota)
  3. LXXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej Liceum Ogólnokształcące im. Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (Wola)
  4. Szkoła Podstawowa nr 310 im. Michała Byliny (Ursynów)
  5. Szkoła polsko-francuska Trampoline (Praga Południe)
  6. Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich (Wawer)
  7. Szkoła Podstawowa nr 351 im. Bolesława Prusa (Wola)
  8. Szkoła Podstawowa nr 65 im. Wł. Orkana (Żoliborz)
  9. Szkoła Podstawowa nr 404 im. Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (Wawer)
  10. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2 "KĄT" (Wawer)
  11. XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy (Praga Południe)
  12. Szkoła Podstawowa “Mikroszkoła Włochy” (Włochy)

Opiekunki i opiekunowie szkolnych kół wolontariatu otrzymali w sumie ponad 150 godzin zindywidualizowanego wsparcia w postaci doradztwa oraz stacjonarnych warsztatów dla młodzieży. Nasz program przyczynił się do uporządkowania aspektów formalno-prawnych, wzbogacenia i zróżnicowania oferty wolontariatu w szkołach, nawiązania współpracy z innymi organizacjami lub instytucjami, a także wprowadzenia zwyczaju podsumowywania i świętowania sukcesów młodych wolontariuszy i wolontariuszek.

Zdjęcie wolontariuszy siedzących przy długim świątecznym stole, zastawionym jedzeniem; jeden z wolontariuszy gra na gitarze Świąteczne spotkanie wolontariuszy z Technikum nr 7

Młodzi ludzie chętnie angażowali się w tworzenie edukacyjnych gier planszowych oraz terenowych, np. wolontariusze z XIX LO opracowali grę planszową pt. “SmoGra” na temat smogu w stolicy oraz pomogli w organizacji wystawy “Andy Warhol - Inspiracje” w Wawerskim Centrum Kultury, a wolontariusze z LXXVIII LO wsparli organizacyjnie sprawnościowy “Bieg Hutnika” na terenach pofabrycznych w okolicach swojej szkoły.

Zdjęcie grupowe przedstawiające czterech wolontariuszy i dwóch opiekunów, w tle szkolny korytarz Wolontariusze z XIX LO podczas otwarcia wystawy w Wawerskim Centrum Kultury

Zdjęcie przedstawiające trzech wolontariuszy zajmujących się przenoszeniem opon; w tle składowisko kilkudziesięciu opon i terenu zielonego “Bieg Hutnika”, który organizacyjnie wsparli wolontariusze z LXXVIII LO

Wiele kół wolontariatu podjęło również współpracę z domami pomocy społecznej czy fundacjami, m.in. Szkoła Podstawowa nr 404, Niepubliczna Szkoła Podstawowa “Trampoline” czy Technikum nr 7. Na wyróżnienie zasługuje również pomysł międzyszkolnej poczty walentynkowej realizowanej m.in. w V Liceum Ogólnokształcącym.

Zdjęcie przedstawiające kilku seniorów, biorących udział w warsztatach; seniorzy stoją naokoło stołu, na stole rozłożone są foremki, słoiczki, pędzle Warsztaty mydlarskie dla seniorów z wolontariuszami z Technikum nr 7

Grafika z Międzyszkolne walentynki i wymienioną pod spodem listą szkół biorących udział w zabawie Reklama Międzyszkolnej Poczty Walentynkowej w V LO

Ponadto przez cały rok szkolny organizowaliśmy ogólnodostępne szkolenia on-line na tematy związane z szeroko pojętym wolontariatem w szkole. Na przykład kwiecień został poświęcony rozwojowi kompetencji liderskich opiekunów wolontariatu, maj samorządności uczniowskiej, a czerwiec pozaszkolnym możliwościom zaangażowania się w wolontariat.

Z początkiem czerwca opublikowaliśmy również poradnik dla dyrektorów szkół oraz opiekunów samorządów uczniowskich i szkolnych kół wolontariatu pt.: “Optymalny samorząd”. W publikacji omówione zostały aspekty prawne związane z funkcjonowaniem samorządu uczniowskiego i wolontariatu, model optymalnej struktury samorządu uczniowskiego, wspierającej inicjatywy uczniów i ich kompetencje społeczne, a także korzyści dla dyrektora, nauczycieli i uczniów, płynące z włączenia wolontariatu w strukturę samorządu uczniowskiego oraz wzór regulaminu optymalnego samorządu.

Grafika z napisem: Optymalny samorząd - poradnik dla dyrektorów szkół oraz opiekunów SU i SKW Okładka poradnika “Optymalny Samorząd”, Warszawa 2024

Na bieżąco prowadzimy doradztwo w kwestiach związanych z rozwojem wolontariatu szkolnego w Warszawie. Osoby zainteresowane tym tematem zapraszamy do kontaktu mailowego z Centrum Edukacji Obywatelskiej - realizatorem tej części projektu "Ochotnicy warszawscy": Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Działanie finansowane jest przez m.st. Warszawa w ramach projektu „Ochotnicy warszawscy”.

Bezpośrednim realizatorem jest Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.