Warszawskie Festiwale Wolontariatu Szkolnego to wirtualna przestrzeń do współpracy oraz grywalizacji dla chętnych wolontariuszy i wolontariuszek z warszawskich szkół. W VI edycji festiwalu, która odbyła się 20 i 21 marca 2024r, udział wzięło 41 drużyn ze szkół podstawowych i średnich, a komplet wyzwań ukończyły 32 dwie spośród nich.
Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem przewodnim “Kreatywnie i z przytupem!”, gdyż większość zadań nawiązywała do polskiej kultury i sztuki ludowej. Każda drużyna miała wykonać pięć różnorodnych zadań, a następnie umieścić rozwiązania na platformie Padlet. Młodzi ludzie mogli pracować nad zadaniami w czasie przerw lub po lekcjach. Zadania wzbudziły wiele emocji, drużyny na bieżąco obserwowały progres współzawodników, a także pojawiało się mnóstwo ciepłych słów w komentarzach prac.
Uczestnicy i uczestniczki festiwalu włożyli ogrom czasu oraz zaangażowania w rozwiązywanie zadań i wykazali się niemałą kreatywnością. Nazajutrz po festiwalu komisja wyłoniła trzy zwycięskie drużyny, którym przyznano nagrody specjalnie. Pozostałe drużyny w podziękowaniu za cudowną pracę otrzymają słodkie upominki.
Wolontariackie sukcesy
Pierwsze zadanie polegało na przedstawieniu swoich osiągnięć wolontariackich za pomocą internetowego generatora Break Your Own News. Część drużyn zaprezentowała kreatywne sposoby, dzięki którym udało im się zebrać fundusze na ważne dla nich cele, na przykład drużyna Kwaterka215 ze Szkoły Podstawowej nr 215 przeprowadziła kiermasz charytatywny i sprzedając upieczone przez siebie ciasta zebrała środki na potrzebującą wsparcia szkołę w Nairobi.
Drużyna SS Krewetki z Niepublicznej Szkoły Podstawowej “TRAMPOLINE” zbierała pieniądze na Schronisko w Celestynowie
Drużyna Filemon ze Szkoły Podstawowej nr 114 w ramach Szkolnego Koła Wolontariatu przeprowadziła zbiórkę na roczne utrzymanie Dżordża, zgromadzili w sumie 3 600 zł
Młodzi ludzie zbierali nie tylko pieniądze, lecz również przedmioty oraz żywność, którymi obdarowywali potrzebujących. Drużyna Pikachu z 6b ze Szkoły Podstawowej nr 227 zorganizowała dla psiaków ze schroniska dwa worki pełne zabawek i kocyków. Z kolei Aktywni dla świata z XL Liceum Ogólnokształcącego zebrali jedzenie, które przekazali fundacji Fortior - Fundacja Dla Wielu.
Projekt drużyny Wielcy Odkrywcy ze Szkoły Podstawowej nr 353. “W tym roku szkolnym pomagamy pacjentom z Centrum Zdrowia Dziecka. Jedną ze skutecznie zorganizowanych przez nas akcji było zebranie naklejek, które wymieniliśmy na Mocniaki dla dzieciaków.”
Projekt drużyny Mocniaki ze Szkoły Podstawowej nr 158: “Pieniążki ze zbiórki przeznaczyliśmy na karty podarunkowe dla Domu Dziecka nr 16”
Pojawiało się również wiele bardzo oryginalnych pomysłów. Wróżki z Sienka z XII Liceum Ogólnokształcącego pomogły w organizacji balu integracyjnego dla osób z niepełnosprawnościmi z Fundacji “Świat na tak”, a młodzież z drużyny VoLOPoniata z V Liceum Ogólnokształcącego stworzyła na szydełku czapki dla potrzebujących.
Odkrywcy ze Szkoły Podstawowej nr 279 stworzyli wolontariacki Escape Room, o którym mówią: “Uczniowie naszej szkoły i grono kombatanckie mogli poprzez zabawę dowiedzieć się interesujących informacji o Powstaniu Warszawskim oraz rozwijać umiejętności logicznego myślenia.”
Drużyna Puchatki ze Szkoły Podstawowej nr 279: “Tworzymy prawdziwe Pola Nadziei! Od kilku lat współpracujemy z Ośrodkiem HOSPICJUM DOMOWE w Warszawie. Organizujemy akcje pomocowe dla Ośrodka i jego Podopiecznych m.in. pieczenie pierników na koncert charytatywny, zbiórka specjalistycznych artykułów medycznych, świąteczna Paczka Dobroci... W zamian otrzymujemy od Ośrodka cebulki żonkili. Dbamy o nie, aby przypominały nam wszystkim o "zwycięstwie miłości nad śmiercią, poświęcenia nad egoizmem".
Kolejne trzy zadania można było wybrać z puli sześciu możliwości:
Muzyka ludowa
W tym wyzwaniu uczestnicy i uczestniczki tworzyli tanecznego tik-toka do przeboju muzyki ludowej lub własne wykonanie fragmentu utworu ludowego. Pojawiło się wiele znakomitych choreografii i chórów. Mimo że muzyka, do której tańczono, często była taka sama, każdy z tańców był zupełnie inny i wyjątkowy. Odkrywcy z SP 279, Atomówki z 6a z SP 227, Judo Team z XL LO, Naukowcy z SP 279 są przykładami drużyn, które nagrały wspaniałe tik-toki.
Czerwone Szakale ze Szkoły Podstawowej nr 220 o swoim tańcu mówią tak: “Stworzyłyśmy taniec do piosenki "Jesień-tańcuj" od Kaya. Inspirację czerpałyśmy z popularnego filmu „Chłopi", który nawiązuje do polskiej kultury ludowej. Pokazuje on naszą chęć do poznawania zwyczajów naszych przodków.”
Moda ludowa
Zadanie polegało na włączeniu elementów strojów ludowych do współczesnych stylizacji i przedstawieniu swoich pomysłów w postaci rysunków, kolaży lub zdjęć.
W odpowiedzi powstały kreacje pełne kwiatów i kolorów idealnie łączące w sobie modę tradycyjną i nowoczesną.
Projekt drużyny Naukowcy ze Szkoły Podstawowej nr 279
Rysunek grupy Czerwone Szakale ze Szkoły Podstawowej nr 220
Odkrywcy ze Szkoły Podstawowej nr 279 “Przedstawiamy pracę, która łączy w sobie style! Znajdują się tutaj wianki, piękne suknie, trawiaste pole oraz motyw kwiecistych wzorów. Z drugiej strony znajduje się tutaj koszulka z podobizną popularnego rapera oraz cudowne buty, które ostatnio biją rekordy popularności.Praca została wykonana wycinając ze zdjęć, cudowne elementy ubiorów. Potem zostały połączone w całość, w jeden idealny strój. Mamy nadzieję, że nasza praca Wam się podoba!”
Rysunek drużyny Tygrysy ze Szkoły Podstawowej nr 58
Tkaniny ludowe
Drużyny dowiadywały się, czym są makatki, a następnie projektowały własną.
Projekt makatki grupy Fistaszki ze Szkoły Podstawowej nr 114
Pikachu z 6b ze Szkoły Podstawowej nr 227: “Jeden z naszych wolontariuszy zrobił Makatkę z naszą nazwą i na tle naszego bohatera”
Mocniaki ze Szkoły Podstawowej nr 158: “Uwielbiamy szycie, więc to zadanie sprawiło nam masę frajdy :) Ręce symbolizują potrzebę pomocy we współczesnym świecie (zwłaszcza pomocy wolontariatu)”
Sztuka ludowa
Zadanie wymagało znalezienia informacji o wycinankach kurpiowskich i łowickich oraz zaprojektowania własnej wycinanki, która mogłaby stać się symbolem szkolnego koła wolontariatu.
Projekt grupy SKW ze Szkoły Podstawowej nr 115
Drużyna Czerwone Szakale ze Szkoły Podstawowej nr 220: “Dzięki naszej współpracy powstał piękny symbol naszej grupy. Nawiązuje on do kultury polskiej i naszej drużyny. Umieszczając Szakala wśród polskich kwiatów ludowych, chcemy symbolizować naszą chęć poznawania historii Polski i jej bardzo ciekawej kultury.”
Tradycje kulinarne
W tym zadaniu grupy przyrządzały danie tradycyjne polskiej kuchni. Niczym blogerzy kulinarni przedstawiali nam swoje smakołyki, dodając piękne zdjęcia i wskazówki do przygotowania. Urzekło nas zwłaszcza rozwiązanie drużyny Atomówki z 6a ze Szkoły Podstawowej nr 227, która przygotowała schabowe z przepisu babci i nagrała szalony filmik ukazujący proces wspólnego gotowania.
Judo Team z XL Liceum Ogólnokształcącego ulepiło przepysznie wyglądające pierogi
Tradycyjne obyczaje
Grupy wymyślały żart na Prima Aprilis, który dałoby się zrealizować w ich szkole. Tak by był on śmieszy dla wszystkich, których dotyczy.
VoLOPoniata z V Liceum Ogólnokształcącego zaproponowało taki żart:
Przygotujmy tabliczkę informacyjną obok jednego ze zwykłych dystrybutorów napojów w szkole. Na tabliczce umieśćmy atrakcyjny opis nowej "Magicznej Fontanny Owocowego Soku". Opis może brzmieć mniej więcej tak: "Witajcie uczniowie i nauczyciele! Mamy zaszczyt ogłosić otwarcie naszej nowej Magicznej Fontanny Owocowego Soku! Ta wyjątkowa fontanna została specjalnie zaprojektowana, aby dostarczać świeżego i pysznego soku z ulubionych owoców każdemu, kto będzie wlewać do niej wodę! Wystarczy włożyć kubek pod kran, nacisnąć przycisk i cieszyć się orzeźwiającym napojem owocowym w każdej chwili dnia! Dostępne smaki: jabłko, pomarańcza, malina. Następnie, gdy uczniowie
podejdą, aby skorzystać z orzeźwiającym napojem owocowym w każdej chwili dnia! Dostępne smaki: jabłko, pomarańcza, malina. Następnie, gdy uczniowie podejdą, aby skorzystać z "Magicznej Fontanny", zamiast soku wyleci z niej... zwykła woda! Ważne jest, aby po wyjawieniu żartu zadbać o zapewnienie prawdziwych napojów dla wszystkich, aby nikt nie wyszedł rozczarowany z tej "magicznej" atrakcji!
Ankieta
Ostatnim z zadań było wypełnienie ankiety i podzielenie się tym, co w festiwalu sprawiło najwięcej frajdy oraz czego nowego udało się dowiedzieć, dzięki podjętym wyzwaniom. Drużyny cieszyły się z możliwości współpracy, zabawy w grupach, poznawania kultury polskiej i dopingowania innych grup.
Dziękujemy wszystkim za wzięcie udziału w VI Warszawskim Festiwalu Wolontariatu Szkolnego! Szczególnie gratulujemy trzem zwycięskim drużynom: Atomówkom z 6a ze Szkoły Podstawowej nr 227, Odkrywcom ze Szkoły Podstawowej nr 279 oraz drużynie VoLOPoniata z V Liceum Ogólnokształcącego. Doceniamy zaangażowanie wszystkich uczestników i uczestniczek festiwalu oraz dorosłych opiekunów drużyn. Wasze prace były znakomite, jesteście niezmiernie kreatywni i chętni do działania! Każda grupa, która ukończyła komplet zadań dostanie od nas słodkie podarunki. Jeszcze raz dziękujemy i do zobaczenia w następnej grudniowej edycji festiwalu!
Autorka: Julia Plichta – wolontariuszka Centrum Edukacji Obywatelskiej
Materiały filmowe i graficzne przygotowane przez wolontariuszy w szkołach
Działanie finansowane jest przez m.st. Warszawa w ramach projektu „Ochotnicy warszawscy”.
Bezpośrednim realizatorem działania jest Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.