„Wolontariat, czyli co można zrobić nie tylko dla siebie” to projekt partnerski, do którego Wawerskie Centrum Kultury Filia Marysin, pomysłodawca i koordynator, zaprosiło młodzież z klasy szóstej i ósmej Szkoły Podstawowej nr 195 w Warszawie oraz Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej. Jest to projekt o charakterze edukacyjno-animacyjnym. Jego główne przesłanie to wolontariat jako działanie, które przynosi korzyść nie tylko beneficjentom, ale i wolontariuszom.
Już w samym tytule zawarta jest pewna teza, że wolontariat daje nie tylko możliwość pomocy, ale daje nam coś osobiście, osobiście osobom, które mają lat 13-14 i po raz pierwszy być może wychodzą poza strefę komfortu, tzn. poza swoje środowisko - środowisko szkoły, środowisko rodziny, i wchodzą w nieznaną im przestrzeń np. instytucji kultury – mówi Ewa Andrearczyk z Wawerskiego Centrum Kultury.
Założeniem projektu było stworzenie przez uczestników materiału filmowego mówiącego o wolontariacie jako doświadczeniu przynoszącym korzyści beneficjentom i tym, którzy poświęcają swój czas i zaangażowanie. Uczestnicy projektu mieli dowiedzieć się jakie propozycje i możliwości do realizacji wolontariatu ma instytucja kultury, konkretnie Wawerskie Centrum Kultury filia Marysin. Część osób zgłosiła chęć wystąpienia przed kamerą (aktorzy), część chciała tylko obserwować i opisywać (dziennikarze), część chętnie wykonywała zadania związane z organizacją przestrzeni do warsztatów (techniczni).
Materiał filmowy to widoczny efekt projektu, ale najważniejsza jego część to proces, jaki przeszli wolontariusze. Składały się na niego poznanie instytucji kultury i jej działań, zaangażowanie wolontariackie w wydarzenia WCK, udział w warsztatach, w tym w warsztacie przeprowadzonym przez Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej, udział w nagraniach i dyskusjach.
Ważną częścią projektu było pokazanie uczestnikom, co dzieje się w instytucji kultury, jak wygląda przygotowanie koncertu, spektaklu, warsztatów, czy akcji społecznej i gdzie w tych wydarzeniach jest miejsce dla nich, dla osób, które nie mają jeszcze wysokich kompetencji, ale mają wysoką chęć pomocy, chęć angażowania się, praktykowania, bycia osobami, które już coś potrafią. Jako instytucja kultury chcieliśmy też pokazać, że zorganizowanie wydarzenia to długi proces, od przygotowania materiałów promocyjnych, poprzez kolportaż, po ustawianie krzeseł na widowni. To dużo drobnych działań, które składają się na większą całość. Młodzież biorąca udział w projekcie miała szansę przyjrzeć się temu procesowi od kuchni.
Uczestnicy projektu w ramach swoich działań wolontariackich wzięli udział w akcji Otulanie Przytulanie – akcji szycia szalików dla osób, które nie mają na nie funduszy. Na akcję składały się m.in. zbiórka włóczki oraz warsztaty z dziergania. Dzięki warsztatom dowiedzieliśmy się, że młodzież bardzo potrzebuje praktyki, potrzebuje sprawdzenia się w działaniu.
Z kolei dzięki partnerstwu Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej, uczestnicy mogli poznać inną niż instytucja formę działalności - organizację, która funkcjonuje na mniej formalnych zasadach, którą mogą założyć młodzi ludzie już po ukończeniu 18 roku życia. Na warsztatach przeprowadzonych przez Fundację młodzież została zaproszona do stworzenia przykładowych dwóch organizacji i wykonała to zadanie tworząc NGO o profilu ekologicznym, skupione na ochronie lasów i zwierząt. Uczestnicy zaprojektowali trzy duże działania, podczas których organizacje realizują swoje cele statutowe. Dla młodzieży, która ma jeszcze niewielką wiedzę o możliwościach działania w przestrzeni publicznej były to ważne informacje w kontekście działań wolontariackich. Często to właśnie fundacje i stowarzyszenia zachęcają do takiej formy społecznego zaangażowania. Podczas warsztatów, przy ćwiczeniu dotyczącym zakładania organizacji i tworzenia jej programu, widać było zaangażowanie uczestników i wyłaniających się liderów, być może przyszłych założycieli NGO. Wiktoria i Zosia już są w Radzie Młodzieży.
Każda z osób i instytucji zaangażowanych w projekt może podzielić się osobistymi efektami z udziału. Szkoła zrealizowała program dotyczący wolontariatu, fundacja nawiązała relacje z instytucją i szkołą, co w przyszłości może przełożyć się na pozyskanie wolontariuszy do swoich działań, Wawerskie Centrum Kultury, z kolei, z satysfakcją patrzy na zaangażowaną młodzież, mając jednocześnie możliwość podzielenia się swoimi kompetencjami, zachęcenia do udziału w wydarzeniach, akcjach i edukacji przez sztukę. Ma też nadzieję, że po wspólnych doświadczeniach i działaniach wolontariackich młodzież trochę inaczej będzie patrzeć na instytucję kultury i będzie chętnie zaglądać do WCK jako wolontariusze już poza projektem. Uczestnicy, czyli uczniowie, mieli natomiast możliwość doświadczenia nowej formy działania. Uświadomili sobie znaczenie wolontariatu dla umiejętności nawiązywania relacji, umiejętności współpracy w grupie i dla własnego rozwoju emocjonalnego.
Tekst oraz zdjęcia przekazane do publikacji przez realizatorów partnerstwa.
Działanie "Warszawskie partnerstwa dla wolontariatu" jest elementem projektu "Ochotnicy warszawscy".
W 2022 roku powstały 34 Warszawskie partnerstwa dla wolontariatu. Relacje z realizacji partnerstw zostaną opublikowane na Miejskim Portalu Wolontariatu.
Jesteś organizatorem wolontariatu lub działasz wolontariacko i chcesz się pochwalić Waszymi działaniami na Miejskim Portalu Wolontariatu?
Napisz do nas na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zapraszamy do udzielania wywiadów, przesyłania relacji czy dzielenia się dobrymi praktykami!