W efekcie pandemii wyjścia Mieszkańców i odwiedziny w Domu Pomocy Społecznej „Leśny” są wstrzymane już od kwietnia 2020 roku. Dla bezpieczeństwa Mieszkańców wolontariat także musiał zostać zawieszony. Nikt nie wie jak długo jeszcze będą obowiązywały obostrzenia, a kontakty „twarzą w twarz” Mieszkańców z innymi osobami będą ograniczone do niezbędnego minimum. Można się jednak domyślać, że wznowienie wolontariatu w dotychczasowej formie nie będzie możliwe jeszcze przez dłuższy czas.
Obowiązujące obostrzenia znacząco wpłynęły na jakość życia Mieszkańców. Dlatego DPS „Leśny” wychodzi z nową ofertą e-wolontariatu, o której rozmawiamy z Przemysławem Mientkiewiczem – koordynatorem wolontariatu i psychologiem placówki.
Skąd wziął się pomysł na akcję pisania listów do Mieszkańców?
Przemysław Mientkiewicz: Brak wyjść, zamrożenie wolontariatu, ograniczenie odwiedzin osób bliskich odbiera Mieszkańcom możliwość kontaktowania się ze światem zewnętrznym - zamyka okno na świat. Pomysł na akcję pisania listów wyszedł od nich samych i jest odpowiedzią na sytuację, która zaistniała w obliczu pandemii.
Kto może zostać wolontariuszem i zaangażować się w pisanie listów?
P.M.: Do udziału w akcji zapraszamy każdego, kto ukończył 18 rok życia i ma odrobinę wolnego czasu, który chciałby przeznaczyć na regularne i sumienne odpisywanie na listy Mieszkańców. Zainteresowania, wykształcenie czy umiejętności pisarskie nie mają tu znaczenia. Ważne jest zaangażowanie i chęć podzielenia się swoją energią z Mieszkańcami, którzy od kilku miesięcy mają znacznie ograniczony kontakt z bliskimi i wolontariuszami.
Z jakich etapów będzie składała się współpraca z wolontariuszami?
P.M.: Oferta wolontariatu i szczegóły akcji są dostępne na Miejskim Portalu Wolontariatu. Po zgłoszeniu chęci udziału w akcji, kandydat otrzyma drogą elektroniczną porozumienie o wolontariacie, które po podpisaniu należy odesłać e-mailem. Po wspólnym wyborze partnera do korespondencji wolontariusz przesyła mailowo swój list adresowany do Mieszkańca. Koordynator drukuje treść listu, chowa do koperty i w formie papierowej przekazuje Mieszkańcowi. Mieszkaniec po przeczytaniu listu odpisuje samodzielnie lub, jeśli jest to konieczne, z pomocą koordynatora. Jeśli dany Mieszkaniec jest osobą posiadającą umiejętność obsługi komputera, to samodzielnie tworzy e-mail z odpowiedzią, jeśli nie, robi to przy wsparciu koordynatora. I tak toczy się korespondencja i kontakt z Mieszkańcami!
Czy w toku współpracy planujecie organizację spotkań online z wolontariuszami?
P.M.: Zależy nam na stworzeniu przestrzeni służącej wymianie doświadczeń z udziału w akcji. Po stworzeniu grupy wolontariuszy korespondujących z Mieszkańcami chcielibyśmy organizować cykliczne spotkania dla wolontariuszy w formie wideokonferencji. Ponadto na każdym etapie współpracy wolontariusze będą mogli liczyć na wsparcie ze strony koordynatora wolontariatu/psychologa. Wolontariusze będą również mogli korzystać z oferty bezpłatnych szkoleń i superwizji realizowanych w ramach projektu „Ochotnicy warszawscy”.
Jakie tematy poruszane w listach mogą sprawić radość i zainteresować Mieszkańców?
P.M.: W naszym Domu mieszka 200 osób. Są mieszkańcy, którzy chętnie podyskutowaliby o bieżących wydarzeniach ze świata i Polski. Znajdą się osoby, które mają wiele do powiedzenia o swoich pasjach, np. historii, sztuce, literaturze, muzyce, szachach, hodowli roślin, polityce, ekonomii. Dlatego jesteśmy przekonani, że każdy temat konwersacji znajdzie swojego odbiorcę.
Trzymamy kciuki za Waszą inicjatywę!
Jeśli jesteś zainteresowany wolontariatem w DPS „Leśny” – sprawdź szczegóły akcji w ofercie.