W dniu 4 października odbyło się, ósme szkolenie dla Miejsc Aktywności Lokalnej. Temat szkolenia brzmiał: WOLONTARIAT W MAL – JAK TO DZIAŁA?
Na początek kilka słów o wspomnianych wyżej MAL-ach.
Nazwa Miejsce Aktywności Lokalnej nie odnosi się do jednego, konkretnego punktu na mapie, ale do różnego typu miejsc, które są otwarte na pomysły i działania mieszkańców miasta. Są to zarówno domy kultury, biblioteki jak i klubokawiarnie, czyli instytucje publiczne, lokalni przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, a nawet spółdzielnie mieszkaniowe. Dzięki takim miejscom, mieszkańcy mogą realizować swoje pomysły/projekty np. artystyczne, kulinarne, muzyczne, albo wziąć udział w bezpłatnych wydarzeniach organizowanych w tych miejscach przez innych. MAL-e umożliwiają poznanie swoich osiedlowych sąsiadów, których często mijamy a nie mamy okazji do rozmowy. Należy podkreślić również, że MAL-e udostępniają chętnym ich przestrzeń, nieodpłatnie na realizację pomysłów mieszkańców. Często można dodatkowo skorzystać z ich zaplecza -sprzętu typu rzutnik czy stoliki i krzesła.
Na październikowym szkoleniu spotkaliśmy się z 15-oma przedstawiciel(k)ami MAL-i. Szkolenie odbyło się w MAL KŁOBUCKA 14 na Ursynowie.
Jako pierwsza wystąpiła Pani Grażyna Gnatowska, która zaprezentowała swoje wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu i rozwijaniu wolontariatu w Miejscu Aktywności Lokalnej jakim jest Klub Osiedlowy SURMA – fila Ośrodka Kultury Ochoty. Wolontariusze przy wsparciu koordynatora mają możliwość realizować w SURMIE swoje autorskie projekty. SURMA wypracowała skuteczny system komunikacji i motywacji wolontariuszy. Są również inicjatorami, dziś dużego już wydarzenia jakim jest „Dzielnicowe Święto Wolontariusza. Wolontariat z Ochotą”. Więcej o wolontariacie w SURMIE możemy znaleźć w książce autorstwa między innymi Pani Grażyny Gnatowskiej, pt. „Mamy szczęście do ludzi... o wolontariacie na Ochocie zapiski, refleksje, wspomnienia”.
Następnie uczestnicy szkolenia podzielili się na dwie grupy. Każda z grup zaczęła od burzy mózgów i wymiany doświadczeń na temat tego w jakich działaniach mogą wspierać ich wolontariusze, jakie mają potrzeby w MAL-ach. Następnie w grupach pracowaliśmy nad tym jak wypromować nasze oferty wolontariatu. Jedna grupa skupiła się na działaniach lokalnych, które mogą pomóc w promocji oferty jak np. nawiązanie współpracy z innymi podmiotami czy zorganizowanie pikniku osiedlowego. Druga grupa pracowała nad pomysłami jak wypromować wolontariat w internecie, czyli na jakich stronach możemy zamieścić ogłoszenie dotyczące wolontariatu.
Kluczowym dla tego szkolenia punktem były odwiedziny trzech wolontariuszek z różnych ośrodków i instytucji. Były to: POLIN, Stowarzyszenie PORT Warszawa – Towarzystwo Nasz Dom oraz Dom Kultury Kadr i mieszczący się w nim MAL - Akumulator. Każdy z gości opowiedział o tym jak wygląda wolontariat w jego instytucji/organizacji, o tym co go motywuje do działania oraz w jaki sposób koordynator wolontariatu buduje i integruje zespół w ich instytucjach/organizacjach. Możliwość poznania różnych systemów organizacji wolontariatu były szczególnie motywujące dla uczestników szkolenia.
W ostatniej części spotkania poruszyliśmy aspekty formalno-prawne, dzięki czemu uczestnicy rozwiali swoje wątpliwości na temat porozumień wolontariackich i ubezpieczeń dla wolontariuszy.
Zespół Ochotników Warszawskich, który prowadził spotkanie, wspiera MALe w rozwoju wolontariatu nie tylko poprzez szkolenia. Zapraszamy do opracowania programów wolontariatu również podczas indywidualnych spotkań. Zorganizowaliśmy również w tym roku kampanię plakatową dla MAL-i projektując i drukując materiały zachęcające do wolontariatu w ich instytucjach/organizacjach. Kampania ruszyła 11 października 2017 r.
Trzymamy kciuki za wszystkich uczestników szkolenia, którzy planują wdrożyć wolontariat w swoich MAL-ach.
W razie pytań, porad, etc. zachęcamy do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zainteresowały Cię MAL-e?
Serdecznie zapraszamy na I Ogólnopolską Konferencję „MIEJSCA OTWARTE. Przestrzeń spotkań sąsiedzkich”, którą organizujemy wraz z Białołęckim Ośrodkiem Kultury w dniach 16-17 listopada br. w Warszawie (Białołęcki Ośrodek Kultury, ul. Głębocka 66).
O KONFERENCJI
Rozwój społeczności obywatelskich i aktywne uczestnictwo we wspólnocie lokalnej to wyzwania, przed którymi stają zarówno instytucje publiczne, organizacje pozarządowe czy podmioty prywatne, jak i mieszkańcy. Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszło wiele miejsc, które tworzone są przez mieszkańców lub ze znacznym ich udziałem. Celem konferencji “Miejsca otwarte. Przestrzeń spotkań sąsiedzkich” jest zebranie i wymiana doświadczeń przedstawicieli różnych sektorów, którzy otworzyli swoje miejsca (m.in. domy kultury, biblioteki, klubokawiarnie, siedziby organizacji pozarządowych) na potrzeby mieszkańców.
Podczas konferencji zaprezentowane zostaną modele współpracy ze społecznością lokalną, jakie do tej pory rozwijały się równolegle w Warszawie, (jako sieć Miejsc Aktywności Lokalnej) i w różnych częściach Polski. Uczestnicy konferencji będą mieli okazję wziąć udział zarówno w serii wykładów ukazujących kontekst działania miejsc otwartych, wyzwania i szanse przed nimi stojące, a takie w panelach eksperckich dotyczących konkretnych sektorów, poświęconych wyzwaniom związanym z prowadzeniem działań lokalnych.
Dopełnieniem programu konferencji jest sesja lokalna, podejmująca zagadnienia związane bezpośrednio z doświadczeniami mieszkańców i Białołęckiego Ośrodka Kultury, podejmujących działania w warszawskiej dzielnicy Białołęka, na której obszarze odbywać się będzie konferencja.
Program konferencji: http://miejscaotwarte.pl/program/
Rejestracja możliwa jest poprzez stronę internetową: http://miejscaotwarte.pl/register/
Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja trwa do 29 października br.