Wolontariat powoli wpisuje się w stałą ofertę warszawskich instytucji publicznych – m.in. dzięki wielkiemu zaangażowaniu koordynatorów wolontariatu oraz programom rozwojowym realizowanym w ramach projektu "Ochotnicy warszawscy". I o ile widok wolontariuszy podczas różnorodnych akcji społecznych czy w przestrzeniach gdzie spędzamy czas wolny (biblioteki, teatry czy muzea) nikogo nie dziwi, to działania wolontariackie w czasie godzin pracy mogą wciąż wydawać się wielu czymś nietypowym. Niepotrzebnie – wolontariat pracowniczy przynosi wiele korzyści zarówno firmom, jak i instytucjom i organizacjom, które je do siebie zapraszają.

Wolontariat pracowniczy – jak każdy inny typ wolontariatu – może przyjmować różne formy. Najpopularniejsze z nich to z pewnością wszelkiego rodzaju zbiórki darów oraz pieniędzy na cele charytatywne (wsparcie dla osób chorych lub w trudnej sytuacji materialnej, pomoc schroniskom dla zwierząt itp.) Przykładem takiego typu działań z naszego polskiego podwórka może być np. Szlachetna Paczka. Firmy mogą również zobowiązać się do stałego przekazywania danej kwoty pieniężnej fundacjom czy instytucjom pomocowym – np. ze sprzedaży szczególnie oznaczonego produktu.

Innym przykładem jest wolontariat akcyjny czyli jednorazowe wsparcie np. w organizacji wydarzeń - pikników dla dzieci, maratonów czy innych akcji sportowych, wydarzeń o charakterze historycznym (np. Akcja Żonkile organizowana przez Muzeum Historii Żydów Polskim POLIN, czy zbiórek pieniędzy (np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, zbiórki na cele odbudowy obiektów zabytkowych itp.). Wybór przedsięwzięcia może zależeć od zainteresowań pracowników lub np. lokalizacji danej organizacji czy instytucji - warto wybierać te lokalne i tym samym tworzyć poczucie wspólnoty i wpływu na miejsce zamieszkania/pracy.

Na szczególną uwagę zasługuje wsparcie kompetencyjne jakie mogą zaoferować wykwalifikowani pracownicy instytucjom i organizacjom pozarządowym. Jego zakres jest w zasadzie nieograniczony i zależy wyłącznie od potrzeb i otwartości danej placówki oraz zasobów firmy, która zgłasza się na wolontariat. Wielu pracowników i pracowniczek placówek publicznych z chęcią skorzystałoby np. z pomocy w zakresie IT i komunikacji (stworzenie strony internetowej, zaprojektowanie materiałów graficznych na media społecznościowe, wspólne wypracowanie strategii promocyjnej itp.) czy wzięłoby udział w szkoleniach i kursach (np. z zarządzania, promocji, fundraisingu, użycia sztucznej inteligencji, kursach językowych itp.) lub warsztatach kompetencji miękkich (dbanie o dobrostan, przeciwdziałanie stresowi, komunikacja bez przemocy itp.). Osobnym przykładem są także działania przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu – np. danie możliwości odbycia stażu lub praktyki zawodowej osobom bezrobotnym lub z doświadczeniem migranckim, wsparcie działów HR w przygotowaniu dobrej aplikacji, przećwiczenia rozmowy rekrutacyjnej itp.

Firmy mogą również zaoferować swoją pracę fizyczną w odnowieniu czy remoncie budynku (np. schroniska dla zwierząt czy mieszkań dla podopiecznych ośrodków pomocy społecznej), a także wesprzeć swoimi działaniami środowisko (np. poprzez pomoc ogrodom społecznym, wspólne nasadzenia we współpracy z Zarządem Zieleni, akcje oczyszczania ze śmieci skwerów i lasów miejskich itp.). Zielony wolontariat można też z powodzeniem połączyć z edukacją ekologiczną dzieci pozostających np. pod opieką placówek wychowania pozaszkolnego, takich jak ośrodki młodzieżowe, bursy czy ogródki jordanowskie. Uczenie dzieci różnych przydatnych kompetencji życiowych - szczególnie takich, jakich nie uczy ich szkoła - jest z pewnością wartym polecenia pomysłem na wolontariat pracowniczy. Przykładem są np. warsztaty komunikacji w grupie, liderstwa, ale także edukacji finansowej czy psychologicznej. 

Szukając inspiracji do działań warto kierować się unijnymi celami zrównoważonego rozwoju (https://www.un.org.pl/). Jednym z nich jest np. ograniczenie głodu oraz odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Cele te możemy z powodzeniem zrealizować np. poprzez wsparcie takich inicjatyw jak Foodsharing czy Banki Żywności.

Wolontariat jest z pewnością wspaniałym sposobem na tworzenie lokalnych partnerstw pomiędzy instytucjami społecznymi a przedsiębiorstwami oraz budowanie poczucia sprawczości i przynależności wśród pracowników. Dla placówek, które otrzymują wsparcie, może to być także okazja do rozwoju i nawiązania długofalowej współpracy z wykwalifikowanymi wolontariuszami.


Bezpośrednim realizatorem działania w ramach projektu „Ochotnicy warszawscy” jest Fundacja Civis Polonus.