Bezpłatne szkolenia i wsparcie psychologiczne dla wolontariuszy
Bezpłatne szkolenia i wsparcie psychologiczne dla wolontariuszy to odpowiedź na potrzebę stworzenia miejskiego systemu wsparcia dla wolontariuszy z Warszawy. Zadanie jest priorytetowym elementem miejskiego projektu „Ochotnicy warszawscy” i odpowiada za jego 3 cel: „Tworzenie warunków do rozwoju i wsparcie wolontariuszy”.
W ramach projektu od 2017 roku oferujemy wszystkim wolontariuszkom i wolontariuszom możliwość uczestnictwa w bezpłatnych szkoleniach i spotkaniach, których celem jest podniesienie ich uniwersalnych kompetencji oraz wzmacnianie motywacji do wolontariatu. Miejska oferta cieszy się dużym zainteresowaniem ochotników, jest również znana warszawskim organizatorom wolontariatu - organizacjom pozarządowych i instytucjom publicznym uprawnionycm do organizacji wolontariatu (zgodnie z Ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z późn. zm.).
Przez ostatnich 9 lat ze szkoleń, spotkań i warsztatów skorzystało już kilka tysięcy wolontariuszek i wolontariuszy. Oferta jest promowana m.in. poprzez kanały miejskiego projektu „Ochotnicy warszawscy” – miejskiego portalu wolontariatu (ochotnicy.waw.pl) oraz mediów społecznościowych. Miejski portal wolontariatu cieszy się stałą popularnością, w samym 2023 roku miał ponad 120 000 użytkowników. Dotychczas z ww. portalu skorzystało już ponad 900 organizatorów wolontariatu. Oferta szkoleń i wolontariuszy jest w specjalny sposób wyróżniona na portalu – poprzez kalendarz „Wydarzenia i szkolenia”.
Ważnym elementem zadania jest także wsparcie psychologiczne dla wolontariuszy, którego celem jest poszerzanie świadomości pozwalającej na zachowanie równowagi pomiędzy wspieraniem innych, a dbaniem o własne potrzeby i granice. Dotychczas wsparcie psychologiczne dla wolontariuszy miało formę superwizji/konsultacji indywidualnych i grupowych, a jego odbiorcami byli głównie ochotnicy, którzy wspierają osoby chore, starsze, z niepełnosprawnością, w kryzysie uchodźczym lub narażone na wykluczenie społeczne. Superwizje/konsultacje były przeprowadzane przez osoby posiadające specjalistyczne kompetencje.
Wsparcie psychologiczne dla wolontariuszy pozwala również na:
- przeciwdziałanie spadkowi motywacji oraz wypaleniu,
- wymianę doświadczeń pomiędzy wolontariuszami,
- rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów,
- tworzenie osobistych sieci wsparcia.
Kontynuacja zadania może uwzględniać poniższe propozycje tematów:
Podstawy komunikacji interpersonalnej – szkolenie obejmujące nawiązywanie kontaktu i prowadzenie komunikacji – zarówno bezpośredniej, jak i przy wykorzystaniu różnych środków. Szkolenie powinno wspierać uczestników w doskonaleniu umiejętności pozwalających na wymianę: informacji, emocji i myśli.
Komunikacja według typów osobowości, wieku oraz warunków funkcjonowania wraz z dostosowaniem komunikacji do potrzeb odbiorców.
Promocja i komunikacja – planowanie i prowadzenie działań promocyjnych dotyczących inicjatyw i projektów społecznych w odniesieniu do specyfiki Warszawy. Wykorzystanie różnorodnych narzędzi internetowych oraz offline. Szkolenie powinno obejmować kwestie tworzenia materiałów graficznych, np. przy wykorzystaniu bezpłatnych narzędzi. Fakultatywnie, temat tworzenia materiałów graficznych może zostać wyodrębniony, jako oddzielne szkolenie.
Komunikacja w mediach społecznościowych – szkolenie obejmujące skuteczne wsparcie organizacji lub instytucji w prowadzeniu profili w serwisie Facebook oraz Instagram. Szkolenie powinno obejmować kwestie związane z tworzeniem i planowania postów, przygotowywania i ustawiania reklam.
Asertywność – szkolenie obejmujące budowanie relacji w oparciu o asertywność, definiowanie praw własnych w relacji z innymi, umiejętność odmowy i stawiania granic.
Trudne sytuacje i praca w stresie – rozumiana szeroko, jako praca w warunkach lub środowisku wywołującym stres u wolontariusza, ale również jako praca z osobami pod presją stresu (również w kontekście tzw. interwencji kryzysowej), radzenie sobie ze stresem, postępowanie w sytuacjach problemowych, praca z trudnym klientem.
Animacja dzieci i młodzieży – rozumiana jako zestaw umiejętności potrzebnych przede wszystkim do prowadzenia różnorodnej aktywności i zajęć, połączonych z przekazywaniem konkretnej wiedzy. Umiejętności powinny pozwalać na animowanie czasu wolnego podczas wydarzeń, spotkań, wypoczynku dzieci i młodzieży oraz tym podobnych, również na dworze.
Nauczanie i przekazywanie wiedzy – rozumiane jako zestaw umiejętności przydatnych wolontariuszom pracującym z dziećmi i młodzieżą, zwłaszcza w zakresie korepetycji, zajęć dodatkowych, rozwoju zainteresowań. Kurs wychowawców wypoczynku. Program kursu musi być zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży - Dz. U. poz. 452. Jeśli ten temat zostanie przedstawiony w ofercie, to szkolenie musi zostać zrealizowane przed okresem wakacyjnym.
Pierwsza pomoc – szkolenie obejmujące instruktaż udzielania pierwszej pomocy.
Inteligencja emocjonalna - w tym umiejętność zarządzenia sobą, relacjami i emocjami.
Porozumienie bez przemocy – rozumiane jako zestaw umiejętności przydatnych do budowania kontaktu opartego na dialogu i wzajemnym szacunku. Tematyka szkolenia powinna zwracać uwagę na to, jak „język przemocy” (krytyka, ocenianie, osądy) wpływa na relacje międzyludzkie i utrudnia codzienny kontakt.
Pierwsza pomoc w zdrowiu psychicznym – rozumiana jako zestaw umiejętności przydatnych do rozpoznawania i wspierania osób w kryzysie psychicznym. Zakres szkolenia powinien obejmować kwestie związane z podstawowym rozróżnieniem zaburzeń i chorób psychicznych, a także rozwijać umiejętności związane z prawidłową komunikacją i dbaniem o własne granice.
Podstawy zarządzania projektami – szkolenie pozwalające zdobyć podstawową wiedzę nt. tego jak planować i organizować swoje działania.
Wsparcie rozwoju kariery przez wolontariat – szkolenie pozwalające wolontariuszom przekuć swoje wolontariackie doświadczenia na ścieżkę kariery na rynku pracy. W programie powinny się znaleźć elementy dot. tworzenia CV i listów motywacyjnych oraz umiejętności prezentowania wolontariackich doświadczeń zrozumiałym dla pracodawców językiem.
Specyfika pracy z osobami z uszkodzonym narządem ruchu i wzroku – szkolenie przygotowujące do codziennego wsparcia osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, osób leżących oraz osób z uszkodzonym narządem wzroku.
Specyfika pracy z osobami z zaburzeniami i chorobami psychicznymi – szkolenie obejmujące wiedzę z zakresu charakterystyki zaburzeń i chorób psychicznych, potrzeby wynikające ze specyfiki ww. grupy oraz metody pracy i aktywizacji.
Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną – szkolenie obejmujące wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, potrzeby wynikające ze specyfiki ww. grupy, sposoby komunikacji, metody pracy i aktywizacji.
Specyfika pracy z osobami starszymi – szkolenie obejmujące wiedzę z zakresu procesu starzenia się oraz metody pracy i aktywizacji osób doświadczających izolacji i samotności.
Specyfika pracy z osobami o odmiennym pochodzeniu kulturowym i językowym - wiedza z zakresu specyfiki wsparcia cudzoziemców, uchodźców w podjęciu zatrudnienia, legalizacji pobytu itp.