Placówki opiekuńczo-wychowawcze to domy dla wychowanków, w których wspierany jest ich rozwój fizyczny, emocjonalny, poznawczy i społeczny. Poza wychowawcami i opiekunami taką rolę mogą pełnić również wolontariusze. Ich szczególną podkreślamy od 2019 roku poprzez działania mające na celu rozwój wolontariatu w placówkach. 

W placówkach opiekuńczo-wychowawczych wolontariusze w czasie zajęć opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych i specjalistycznych dzielą się z dziećmi swoimi umiejętnościami, wiedzą, pomysłami. Dzięki wolontariuszom dzieci w szerszym zakresie biorą udział w aktywnościach dnia codziennego. 

Model organizacji wolontariatu w placówkach 

Wolontariat jest działaniem wspierającym i rozwijającym placówki opiekuńczo-wychowawcze na wielu polach. W celu organizowania wolontariatu w sposób systemowy, osadzenia go w strukturze organizacyjnej placówek i zbliżenia się do jego profesjonalizacji, w 2020 roku opracowany został Model Organizacji Wolontariatu w Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych m.st. Warszawy. Jest on efektem współpracy Stowarzyszenia Q Rozwojowi, kadry Zespołów do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, wolontariuszy, na co dzień wspierających placówki, Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy, Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy oraz Centrum Aktywności Międzypokoleniowej „Nowolipie”.

Opracowanie Modelu Organizacji Wolontariatu w Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych było zwieńczeniem trwającego od października 2019 r.do grudnia 2020 r. projektu finansowanego przez m.st. Warszawę, pn. „Wolontariat na miarę - rozwój wolontariatu w placówkach opiekuńczo-wychowawczych”. Realizatorem zadania było Stowarzyszenie Q Rozwojowi. Celem głównym projektu był rozwój i strukturyzacja wolontariatu w placówkach opiekuńczo - wychowawczych działających na terenie m.st. Warszawy.

Rola koordynatora i opiekuna wolontariatu w placówkach 

W 2021 roku Zespół Rozwoju Wolontariatu Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy prowadził działania mające na celu wdrożenie opracowanego Modelu, czyli dokumentu regulującego sposób i warunki organizacji wolontariatu w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Treść dokumentu określa strukturę wolontariatu opisując szczegółowo rolę i obowiązki Koordynatora wolontariatu w Zespole do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych oraz rolę i obowiązki Opiekuna wolontariuszy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych.

Wdrożenie modelu opierało się na organizacji szkoleń dla Koordynatorów wolontariatu oraz Opiekunów wolontariuszy w palcówkach opiekuńczo-wychowawczych, podczas których pracownicy placówek i zespołów poznali swoje obowiązki wynikające z funkcji koordynatora wolontariatu i opiekuna wolontariuszy oraz wypracowali wspólnie rozwiązania i dokumenty, które służą przy współpracy z wolontariuszami. 

Aktualnie prowadzimy wsparcie dla placówek opiekuńczo-wychowawczych w zakresie indywidualnych konsultacji w miarę potrzeb.

Dowiedz się jak wygląda wolontariat w placówkach opiekuńczo-wychowawczych można dowiedzieć się z z naszych artykułów:


W ramach projektu "Ochotnicy warszawscy" prowadzimy również programy wsparcia rozwoju wolontariatu w domach kultury, instytucjach opiekuńczo-leczniczychbibliotekach, szkołachplacówkach edukacji pozaszkolnej oraz teatrach.


Chcesz wiedzieć więcej o wolontariacie w Warszawie? Polub już dziś profil "Ochotnicy warszawscy"!

Zobacz także pełną ofertę wsparcia dla organizatorów wolontariatu.