Wolontariusze i wolontariuszki to osoby, które rozumieją, że działanie na rzecz potrzebujących, swojego bliższego i dalszego otoczenia, środowiska naturalnego czy zwierząt to możliwość połączenia osobistych korzyści z pracą na rzecz innych. Łącząc w wolontariacie jednocześnie działania pożyteczne i satysfakcjonujące możemy zderzyć się z wyzwaniami i sytuacjami, które wywołają trudne emocje i napięcie. Jeśli stres przestaje działać na nas korzystnie i mobilizująco, a dodatkowo utrzymuje się na podwyższonym poziomie, może pojawić się wypalenie. Temu chcemy przeciwdziałać oferując Wam cykl audycji "Tutaj rozmawiamy o emocjach".

Naszą wspólną pasją jest pomaganie i właśnie dlatego powinniśmy się wspierać i przypominać sobie nawzajem, że w sytuacji wypalenia, przekroczenia osobistej granicy wytrzymałości, powinniśmy najpierw zwrócić uwagę na swoje samopoczucie i zadbać o własne potrzeby. Niczym w stresującej sytuacji w samolocie - najpierw powinniśmy założyć maseczkę z tlenem sobie, a dopiero później podać ją komuś, kto może potrzebować pomocy. Innymi słowy, jeśli nasze emocje nie będą wyregulowane, a samopoczucie – dobre, nie będziemy mogli z powodzeniem dalej realizować się wolontariacko.

Dlatego zapraszamy Was do słuchania nowości w projekcie "Ochotnicy warszawscy" - audycji "Tutaj rozmawiamy o emocjach", w których nasi eksperci pomogą wolontariuszkom i wolontariuszom lepiej zadbać o swój dobrostan i radzić sobie z emocjami we wszystkich sytuacjach życiowych.

Nowy podcast z serii znajdziesz co trzy tygodnie na playliście „Audycja: Tutaj Rozmawiamy o emocjach”, a także w tym artykule. Zapraszamy również do korzystania z pełnej oferty bezpłatnych szkoleń, warsztatów i superwizji.


To nie wszystko! Interesuje Cię dbanie o swoje emocje i samopoczucie? Posłuchaj również (już od 6 maja) audycji "Dobrostan wolontariusza" oraz videocastów pracy z ciałem "Tutaj rozmawiamy o emocjach".


Odcinek #1 Czym są emocje?

Temat emocji dotyczy każdego z nas, czy tego chcemy, czy nie chcemy, niezależnie od wieku, płci, miejsca pracy, nauki, naszych zainteresowań.

  • Czym są emocje? Czy znasz i rozumiesz definicję emocji?
  • Czy wiesz, jakie funkcje pełnią w naszym życiu?
  • Czy umiesz je regulować, żeby przeżywać życie jak najpełniej?

Zainwestuj kilkanaście minut w rozwój wiedzy, która przełoży się na praktyczne umiejętności i lepsze funkcjonowanie na co dzień!


Odcinek #2 Samoświadomość. 

W drugim odcinku cyklu o emocjach skupimy się o na świadomości i przeżywaniu emocji.

  • Czy wszystkie emocje są nam potrzebne? Może warto niektórych nie odczuwać?
  • Które emocje są dobre, a które złe?
  • Czy regulacja i kontrola emocji to to samo co wypieranie emocji?

Zaczniemy dziś też omówienie modelu RULER, którego autorem jest Marc Brackett z “Yale Center for Emotional Intelligence”. Trzy pierwsze elementy to rozpoznawanie, rozumienie i nazywanie uczuć.

Zmierz się ze swoimi emocjami!


Odcinek #3 Radzenie sobie z emocjami

W trzecim odcinku cyklu o emocjach skupimy się na radzeniu sobie z uczuciami. Przyjemne emocje takie jak radość, czy neutralne jak spokój, są łatwe do przeżycia i zazwyczaj ich nie unikamy. Trudniej jest, kiedy dopadają nas mniej przyjemne stany: strach, wstręt, smutek czy gniew. W tej audycji sprawdzimy, czy:

  • pamiętasz 3 pierwsze kroki metody RULER?
  • wiesz, jak bezpiecznie dla siebie i innych wyrażać trudne emocje?
  • odróżniasz wypieranie emocji od regulowania swoich stanów emocjonalnych i wiesz, jak to robić?

Uczucia nie tylko są z nami w każdym momencie życia, ale nasze stany emocjonalne są zmienne jak chmury pędzące po burzowym niebie. Za emocjami idą potrzeby. Jeśli nie nazwiemy, tego co czujemy i nie zdamy sobie sprawy, co w związku z tym jest nam potrzebne, nie poradzimy sobie z większością życiowych sytuacji.

Zaprzyjaźnij się ze swoimi emocjami!


Odcinek #4 Inteligencja emocjonalna

W tym odciunku omówimy, czym jest tzw. inteligencja emocjonalna i rozłożymy ją na części składowe, czyli:świadomość emocji, samoregulację, empatię, motywację i budowanie relacji. Czy zastanawiałeś/aś się, jaki jest Twój poziom EQ? Czy wiesz, po czym rozpoznać niskie lub wysokie kompetencje w tych pięciu obszarach? I czemu jest to takie ważne?

Po wyjaśnienie wróćmy do klasyka tematu D.Golemana. Mówi on tak: “Wiedza na temat EQ wyjaśnia nam, jak to się dzieje, że zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami, albo że osoby o wysokim ilorazie inteligencji nierzadko z trudem radzą sobie w życiu.”  Dobra wiadomość - inteligencja emocjonalna nie jest cechą wrodzoną. Można ją kształtować i rozwijać w każdym wieku.

Wysłuchaj krótkiej audycji i wejdź na wyższy poziom kontaktu ze sobą i innymi!


Odcinek #5 Empatia i praca z osobami w trudnych sytuacjach

Warto mówić o empatii, żeby lepiej zrozumieć jej znaczenie, mieć wiedzę na temat swojego poziomu empatii i świadomie jej używać. Empatia jest składową inteligencji emocjonalnej (EQ), o której mówi się najwięcej. Choć bez pierwszych dwóch elementów - świadomość własnych emocji i ich regulacji - nie będziemy sensownie zarządzać swoim współodczuwaniem wobec innych, często od razu przechodzimy do empatii.

Empatia to nie “rozdawnictwo”. Empatia to cenne dobro, którym trzeba gospodarować z głową, bo to podstawa zrozumienia i dobrych relacji z innymi. Po co nam te lepsze relacje? Najprościej mówiąc, żeby żyło nam się spokojniej, a nasze działanie – w każdym wymiarze – osobistym, zawodowym czy wolontariackim, było skuteczniejsze. Im trudniejsza sytuacja osób, z którymi mamy do czynienia, z którymi mamy coś załatwić lub którym chcemy udzielić wsparcia, tym bardziej przydatna jest empatia. Wysłuchaj krótkiej audycji i wejdź na wyższy poziom kontaktu ze sobą i innymi!


Odcinek #6 Pewność siebie

Co wspólnego ma pewność siebie z pracą wolontariusza/ki? Bardzo wiele! Pewność siebie to stan umysłu charakteryzujący się wiarygodnością, asertywnością i pozytywnym nastawieniem do własnych umiejętności i możliwości. To przekonanie o własnej wartości i zdolnościach, które pozwala na efektywne radzenie sobie z wyzwaniami życia codziennego, osiąganie celów i wyrażanie swoich potrzeb i opinii w sposób jasny i zdecydowany.

Co więcej pewność siebie jest istotnym elementem odporności psychicznej. Poziom pewności siebie determinuje zdolność człowieka do radzenia sobie z wyzwaniami, presją i trudnościami. Ona wpływa na to, jak reagujemy na stres i chwilowe niepowodzenia, a tym samym na to czy jesteśmy w stanie wykorzystywać maksimum swojego potencjału w codziennych zadaniach. Praca wolontariusza właśnie tego wymaga - aby pomagać innym i wspierać inicjatywy wolontariackie zwykle potrzebujemy trochę więcej optymizmu i entuzjazmu, wiary we własne siły, pomysłowości, ale też umiejętności stawiania granic.

Pewność siebie nie jest stała – może różnić się w zależności od sytuacji, kontekstu i doświadczeń osobistych. I najlepsza wiadomość: można nad nią pracować!


Odcinek #7 Znaczenie komunikacji w relacjach - wahadło

Jeśli interesujesz się tematem rozwoju osobistego i pracy nad lepszymi relacjami z otoczeniem, to pewnie wydaje Ci się, że o komunikacji powiedziano już (prawie) wszystko. Trudno się z tym nie zgodzić, okazuje się jednak, że mimo dużej wiedzy i szczerych chęci, ciągle nasze umiejętności komunikacyjne kuleją w praktyce.

Czy warto to zmienić? Oczywiście motywacji musisz szukać w sobie, jednak łatwo się domyślić, że odpowiedz powinna brzmieć „tak”. Bez dobrej komunikacji nie ma relacji. Bez relacji nie ma życia społecznego (rodzinnego, zawodowego, towarzyskiego itd.). Można też się zaciąć i powiedzieć, że nie będziemy poprawiać swoich umiejętności komunikacyjnych, niech inni się do nas dostosują. Można też spróbować żyć bez relacji z ludźmi. Pewnie się da, zakładamy jednak, że większość z nas ucząc się, pracując zawodowo czy wolontariacko jednak ceni sobie przynajmniej wybrane relacje i ma świadomość, że warto poszerzać wiedzę na ten temat.

Jak zatem chcemy Was zachęcić do wysłuchania tej audycji? W wersji minimum – usłyszysz w niej o metaforze wahadła w komunikacji, która jest tak obrazowa, że wyratuje Cię z niejednej komunikacyjnej opresji. W wersji maksimum – uporządkujesz swoją wiedzę o relacjach i poznasz 10 prostych, uniwersalnych zasad, które mogą pozytywnie wpłynąć na prawie każdą relację.


Odcinek #8 Komunikacja w konflikcie

W zasadzie nie ma relacji bez konfliktów. W każdej sferze życia, czy to w pracy, w związku czy w zespole, konflikty są nieuniknionym elementem. To naturalna część ludzkich interakcji, które mogą wynikać z różnic w potrzebach, oczekiwaniach czy sposobach komunikacji. Ten odcinek ma za zadanie odczarować strach przed sporem – nie każdy konflikt jest dobry, bywa że jest niszczący, ale jeśli nie zgadzamy się z osobami, z którymi łączy nas zaufanie i otwartość, możemy sobie powiedzieć, w jakich tematach się nie zgadzamy i dojść do porozumienia.

Także nie każdy kompromis jest „zgniły”. Kluczem do harmonijnych relacji jest umiejętność skutecznego rozwiązywania konfliktów i znajdowanie porozumienia. Dotyczy to także konfliktów w pracy, w zespole czy w relacjach przełożony – podwładny. Prawie zawsze jednak można dojść do porozumienia!


Odcinek #9 Sprężystość psychiczna

Dlaczego mówimy o sprężystości psychicznej, a nie tradycyjnie o odporności? Choć pojęć tych możemy używać wymiennie, warto pomyśleć o przy tym temacie o metaforze szyby kuloodpornej i kauczukowej piłeczki. Materiał odporny opiera się długo, ale w końcu się poddaje. Materiał sprężysty ugina się pod wpływem nacisku dosyć łatwo, ale szybko wraca do poprzedniego kształtu, a odbity od ściany może jeszcze odskoczyć! Już rozumiecie o co chodzi?

Życie jest pasmem różnych doświadczeń: przyjemnych i trudnych. Radości, złości, spokoju, niepokoju, sukcesów i porażek. Człowiek, o którym powiemy, że jego sprężystość psychiczna jest wysoka, potrafić radzić sobie w trudnych sytuacjach i szukać aktywnie pozytywnych rozwiązań. Ważne, żeby dać sobie prawo do słabszych chwil i odbijać się od porażek jak piłeczka antystresowa od ściany!


Odcinek #10 Asertywność i stawianie granic

Niestety asertywność nie jest naszą narodową dyscypliną popisową. Większość z nas w dzieciństwie uczone jest posłuszeństwa. Wchodząc w dorosłość słabo sobie radzimy ze stawianiem granic – albo odpuszczamy, w ciszy akceptujemy to, co nam nie odpowiada albo reagujemy agresją. Asertywność to umiejętność jasnego wyrażania swoich potrzeb, uczuć i opinii oraz egzekwowania swoich praw, przy poszanowaniu praw innych ludzi. To również umiejętność zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych. Asertywność ma zdecydowanie pozytywny wpływ na człowieka – pomaga w budowaniu pewności siebie, pozwala na lepsze radzenie sobie z emocjami oraz wpływa na jakość relacji z innymi ludźmi.

Pomyśl, czy umiesz stawiać granice, jasno wyrażać swoje zdanie bez obrażania drugiej strony relacji i pozostawać wiernym swoim wartościom, bez krzywdzenia i lekceważenia innych? To trudne, ale możliwe!


Warsztaty, szkolenia, superwizje oraz nagrania audio i video dla wolontariuszy są realizowane przez Fundację GrowSPACE, w ramach zadania współfinansowanego przez m.st. Warszawę. Warsztaty, szkolenia, superwizje oraz nagrania audio i video są częścią miejskiego projektu „Ochotnicy warszawscy” integrującego działania wspierające rozwój wolontariatu w stolicy.