Organizacja wolontariatu łączy w sobie wiele różnych tematów i zagadnień. Od aspektów formalno-prawnych, po te organizacyjne. Chociaż wolontariat w Warszawie działa i rozwija się coraz prężniej, nadal mogą pojawiać się kwestie budzące wątpliwości i pytania. Wsparcie organizatorów wolontariatu to jeden z kluczowych elementów projektu "Ochotnicy warszawscy", dlatego prowadzimy dla Was cykl podpowiedzi: "Pytanie do eksperta".

Wraz z marcem przychodzi pora na wiosenne porządki. W ich ramach proponujemy przyjrzenie się ofertom wolontariatu, aby zadbać o ich świeżość i atrakcyjność.

Jak powinna wyglądać atrakcyjna oferta wolontariatu?

Warto sprawdzić z nami listę 10 elementów, które powinny się znaleźć w ofercie, aby budziła jak największe zainteresowanie:

1. Dobry duet, czyli porozumienie + ubezpieczenie

Dlaczego muszą być uwzględnione w ogłoszeniu? Ponieważ...

Zgodnie z art. 46 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: wolontariuszowi, który wykonuje świadczenia przez okres nie dłuższy niż 30 dni, korzystający zobowiązany jest zapewnić ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Jeżeli organizator wolontariatu podpisze z wolontariuszem porozumienie na okres dłuższy niż 30 dni wówczas nie muszą Państwo ubezpieczać wolontariusza, ponieważ przysługuje mu ubezpieczenie na mocy ustawy o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach. Niemniej jednak w obydwu przypadkach informacja o ubezpieczeniu musi się znaleźć w ogłoszeniu.

2. Data i przedział czasowy = wolontariusz jest gotowy

W rubryce "ile czasu" warto podać dokładną datę i przedział czasowy. Dzięki temu wolontariuszki i wolontariusze będą mogli oszacować i zaplanować swoje zaangażowanie w wolontariat.

3. Wolontariat w języku angielskim. Czyli tłumaczenie oferty

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój wolontariat był otwarty na osoby mówiące w języku angielskim, dodaj ofertę w dwóch językach - po polsku i po angielsku. W ten sposób zainteresowane osoby łatwiej odnajdą ofertę i będą zachęcone do zaangażowania się.

4. Szczegółowe zadanie - wolontariusz tu zostanie

Nic tak nie przyciąga chętnych, jak przejrzysty opis wykonywanych zadań. Postarajmy się uzupełniać rubrykę "zadania" w taki sposób, aby zgłaszające się osoby wiedziały na co się piszą. 

Psst! Nie należy też przesadzić - "przenoszenie dokumentów między pokojami 12A i 34C" oraz "rozdawania 56 ulotek w błękitnym kolorze i fioletowej ramce" można spokojnie określić jako "prace porządkowe", czy też "rozdawanie materiałów promocyjnych".

5. Kategoria: super wolontariat

Kategorie są zawsze w modzie, więc z nich korzystajmy! Dzięki dodaniu kategorii do oferty, wolontariuszki i wolontariusze szybciej ją znajdą. A to działa na korzyść wszystkich! Nie bójmy się i z dumą oznaczajmy wolontariat kategoriami: kultura, pomoc społeczna czy edukacja.

6. Dajmy znać wolontariuszkom i wolontariuszom jak najszybciej!

Każda osoba lubi wiedzieć na tym stoi, dlatego dobrze jest uwzględnić informację o tym, kiedy odezwiemy się do zainteresowanych osób. Wtedy wszyscy będą bardziej zrelaksowani.

7. Włączająca mowa - na nią czasu nam nie szkoda!

Każda osoba chce być widzialna. Zadbajmy więc o to, by każdy czuł się na naszym wolontariacie mile widziany. 

Możesz zacząć od:

Nadal masz wątpliwości i nie wiesz jak się za to zabrać? Możesz do nas napisać z pytaniami. Zawsze chętnie pomożemy.

8. Dodatkowe przeszkolenie - informacji udzielenie

Jeśli nasz udział w wolontariacie wiąże się z dodatkowym przeszkoleniem - dodajmy informację na ten temat! Zainteresowane osoby od razu zarezerwują czas na odbycie szkolenia i będą dobrze przygotowane do działania.

9. zOBRAZujmy działanie

Nie pomijajmy elementów wizualnych! Pamiętajmy - kluczem do sukcesu są dwa elementy:

  • zdjęcie oferty
  • zdjęcie naszej organizacji/instytucji

10. Dobra zachęta, to na wolontariusza przynęta

Oprócz (jakże istotnych!) informacji na temat danego działania, postarajmy się przekonać osobę czytającą, że właśnie NASZ wolontariat, to jest TO. Kilka słów zachęty może przeważyć o tym, czy ktoś się do nas zgłosi. Więc zachęcajmy! Ciepłem, humorem, odrobiną tajemnicy - tym co my i nasz wolontariat będzie mógł zaoferować wolontariuszkom i wolontariuszom.

Odpowiedź przygotowała: Julia Różańska – Zespół Rozwoju Wolontariatu, Centrum Komunikacji Społecznej, Urzędu m.st. Warszawy.


 Masz pytanie lub wątpliwości związane z organizacją wolontariatu? Napisz do nas!

Wyślij do nas maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., dopisz w temacie "Pytanie do eksperta". Odpowiedź ukaże się w dziale aktualności na naszym portalu, a także w Newsletterze organizatora wolontariatu.


Chcesz otrzymywać Newsletter organizatora wolontariatu?
Załóż na portalu konto typu "organizator wolontariatu", a newsletter trafi na Twoją skrzynkę raz w miesiącu.