W Warszawie został zrealizowany proces mający na celu uwspólnienie kryteriów przyznawania wpisu za udział w wolontariacie na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. To rekomendacja, którą przyjęły warszawskie szkoły. Opracowane kryteria są efektem pracy Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego w Dzielnicy Białołęka, Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy oraz Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.
Kryteria zostały skonsultowane z dyrektorami warszawskich szkół. Od marca do maja tego roku przeprowadzono spotkania z dyrektorami publicznych szkół podstawowych we wszystkich dzielnicach miasta. Na spotkaniach zostały zaprezentowane wypracowane założenia i dokumenty związane z wolontariatem szkolnym. Zgodnie z ustaleniami podjętymi na spotkaniach z dyrektorami szkół, rekomendujemy wdrożenie wspólnych kryteriów od początku roku szkolnego 2023/2024.
Rekomendowane kryteria przyznawania wpisu za wolontariat na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
Uczeń może uzyskać trzy punkty w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej za osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi pod warunkiem systematycznej pracy w ramach wolontariatu lub pracy na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego:
- w wymiarze co najmniej 50 godzin podczas nauki w szkole podstawowej;
- godziny sumują się z poszczególnych lat działalności, przy czym przyjmuje się minimum 10 godzin w trakcie jednego roku szkolnego;
- czas zaangażowania w wolontariat powinien trwać nie mniej niż dwa lata szkolne;
- godziny wolontariatu realizowanego poza szkołą, udokumentowane odpowiednim zaświadczeniem, sumują się z wolontariatem w szkole.
Rekomendujemy umieszczanie wpisu na świadectwie dopiero po wypracowaniu przez ucznia łącznie 50 godzin wolontariatu. Wcześniejsze zaangażowanie ucznia w wolontariat nieprzekraczające 50 godzin, rekomendujemy odnotować w wewnętrznej dokumentacji szkoły, bez umieszczania tej informacji na świadectwie promocyjnym.
W wyjątkowych sytuacjach (np. długotrwała nieobecność ucznia, przeniesienie z innej szkoły, wybitne zaangażowanie, itp.) decyzję o przyznaniu wpisu na świadectwie ucznia podejmuje dyrektor.
Rekomendujemy wdrożenie zaproponowanych powyżej kryteriów od roku szkolnego 2023/2024 dla klas 4, 5 i 6.
Zasady przejściowe dla klas 7 i 8 (w roku szkolnym 2023/2024 i klas 8 w 2024/2025)
- w przypadku uczniów klasy 7, którzy nie angażowali się wcześniej w wolontariat – co najmniej 20 godzin w klasie 7 i co najmniej 20 godzin w klasie 8 (łącznie 40 godzin w ostatnich dwóch latach nauki)
- w przypadku uczniów klasy 8, którzy nie angażowali się wcześniej w wolontariat – co najmniej 20 godzin
- w przypadku uczniów, którzy we wcześniejszych latach nauki otrzymali wpis na świadectwie promocyjnym, powinien on być przepisany na świadectwo ukończenia szkoły.
Wypracowane dokumnety, które mogą być pomocne przy wdrażaniu zaproponowanych ktyteriów
- Rekomendowane kryteria i regulacje przejściowe
- Wzory porozumień wolontariackich z uczniami - wolontariuszami
- Wzór regulaminu wolontariatu w szkole z zaświadczeniem
- Wzór zaświadczenia o wykonywaniu wolontariatu poza szkołą
- Porozumienie o współpracy pomiędzy szkołą a instytucją
- Ewidencja działań wolontariuszy dla nauczyciela - koordynatora
- Dzienniczek działań wolontariusza
- Prezentacja "Uwspólnienie kryteriów w warszawskich szkołach podstawowych"