Organizacja wolontariatu łączy w sobie wiele różnych tematów i zagadnień. Od aspektów formalno-prawnych, po te organizacyjne. Chociaż wolontariat w Warszawie działa i rozwija się coraz prężniej, nadal mogą pojawiać się kwestie budzące wątpliwości i pytania. Wsparcie organizatorów wolontariatu to jeden z kluczowych elementów projektu "Ochotnicy warszawscy", dlatego prowadzimy dla Was cykl podpowiedzi: "Pytanie do eksperta".
Zaangażowanie wolontariuszy w działania na rzecz społeczności lokalnej przynosi olbrzymie korzyści. Ma ono wpływ zarówno na najbliższe otoczenie, jak i samych ochotników. Wolontariat wzmacnia poczucie przynależności do miejsca, w którym żyją. Ochotnicy stają się bardziej uważni i wrażliwi na lokalne potrzeby. Wspólne działanie pozwala poczuć synergię, która zbliża ludzi, zmniejsza dystans i wzmacnia ich relacje. Niektórzy z Was z pewnością zastanwiają się teraz, jak zatem rozpocząć współpracę z sąsiadami. Jak nawiązywać parterstwa z pobliskimi instytucjami i organizacjami pozarządowymi? Mamy dla Was odpowiedź!
Jak mówić o wolontariacie w atrakcyjny sposób?
Myślę, że trudno mówić o wolontariacie w atrakcyjny sposób nie wspominając o osobach, które go tworzą. W pierwszej kolejności proponuję, aby w Wasze wypowiedzi wplatać prawdziwe historie wolontariuszy i beneficjentów działań.
Relacje z wolontariatu wzbogacone cytatami ochotników, opisem ich doświadczeń, motywacji czy emocji, jakie wiążą się z działaniem – mogą ożywić tekst i uatrakcyjnić jego formę. Przedstawianie osób, które na co dzień wspierają Wasze projekty jest też skuteczną formą docenienia ich zaangażowania. W istotny sposób może przyczynić się do wzmocnienia motywacji wolontariuszy do dalszej współpracy.
Nie bójcie się odważnie mówić o korzyściach, jakie wiążą się z wolontariatem w Waszej instytucji, czy organizacji. Jestem przekonana, że każdy podmiot organizujący wolontariat jest wyjątkowy i ma wiele do zaproponowania innym. Pokazujcie, jaki wpływ na życie ludzi ma wolontariat w Waszej instytucji lub organizacji.
Ważnym aspektem atrakcyjnej promocji wolontariatu jest też warstwa wizualna i językowa. Zachęcam do przywiązywania uwagi do dobrej jakości zdjęć, filmów i dbania o czytelność materiałów promocyjnych. Tworząc komunikaty dostosowujcie język wypowiedzi do jej odbiorców.
Przygotowanie relacji z wolontariatu na stronę www lub social media, czy też materiałów promocyjnych to często czasochłonny proces, na który nie zawsze koordynatorzy wolontariatu mają czas. Nie mniej jednak z doświadczenia wiem, że tworzenie atrakcyjnej komunikacji może przynieść zadawalające efekty – przyciągając kolejnych partnerów działań i nowe osoby zainteresowane wolontariatem.
Zastanówcie się, czy wśród Waszych współpracowników nie ma osób, które mają ciekawe pomysły na prezentację działań. Może Wasi wolontariusze mają doświadczenia w tym obszarze, a ich wiedza oraz zaangażowanie będą cenne w budowaniu marki Waszej instytucji lub organizacji. Burza mózgów w kreatywnych procesach jest bezcenna i często pozytywnie zaskakująca. Powodzenia!
Odpowiedź przygotowała: Dorota Kaczmarek – Zespół Rozwoju Wolontariatu, Centrum Komunikacji Społecznej, Urzędu m.st. Warszawy.
Masz pytanie lub wątpliwości związane z organizacją wolontariatu? Napisz do nas!
Wyślij do nas maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., dopisz w temacie "Pytanie do eksperta". Odpowiedź ukaże się w dziale aktualności na naszym portalu, a także w Newsletterze organizatora wolontariatu.
Chcesz otrzymywać Newsletter organizatora wolontariatu?
Załóż na portalu konto typu "organizator wolontariatu", a newsletter trafi na Twoją skrzynkę raz w miesiącu.